pH-waarde, bepalend!

pH-Waarde is een belangrijke indicator voor het bepalen van de geschikte reiniger voor het te reinigen oppervlak.
In het begrip pH-waarde is de afkorting pH is afgeleid van het Latijnse “Potentia Hydrogenii” (Potentia = kracht; Hydrogenium = water).
De pH-waarde varieert van 0 tot 14, waarbij 0 de sterkste zuurgraad en 14 de hoogste alkalische reactie vertegenwoordigt. Bij waarde 7 ligt het neutrale punt, wat bijvoorbeeld bij zuiver water het geval is. De pH-waarde kan alleen in waterige oplossingen worden gemeten! Bij producten die organische oplosmiddelen als basis hebben (bijv. koudreinigers) is dat niet mogelijk.
Een pH-waarde tussen 0,0 < 7 wijst op het zure karakter van een wasoplossing, reiniger enz., waarbij 0,0 een sterk zuur betekent. Met zure reinigingsproducten worden minerale verontreinigingen zoals kalk, zoutensilicaat resten of roest verwijderd.
Daarentegen hebben alkalische reinigers en wasoplossingen een pH-waarde tussen > 7 en 14,0. Olie- en vethoudende verontreinigingen of verkorstingen worden met alkalische producten verwijderd.
Producten of oplossingen met een pH-waarde van 7,0 zijn pH-neutraal. In dergelijke gevallen is het gehalte aan zuren en basen gelijk. Gevoelige materialen zoals leer, linoleum enz. moeten, afhankelijk van het type verontreiniging, mild zuur, pH-neutraal of mild alkalisch worden gereinigd.

Rinse Wax – meer dan alleen reinigen..

Na het reinigen verlaat de vrachtwagen met oplegger de wasruimte doorgaans zonder droging. Dit zien we wel in de carwash voor personen auto´s. Daar waar in de carwash voor personen auto’s een drooginstallatie de auto droog blaast met behulp van CW Easy Dry of CW Power Shield, is dat in de Truckwash niet mogelijk.
Door de inzet van TW Rinse wax in de borstelmachine of hogedrukreiniger wordt er voor gezorgd dat de waterfilm, op de grote oppervlakken als bv lak en de zeilen van de oplegger, na het afspoelen volledig opentrekt. Het water wordt door hydrofobe eigenschappen verdrongen en een droog en glanzend oppervlak is het resultaat.
De TW Rinse Wax geeft een glanzende waslaag aan het oppervlak en beschermd chroom en kunststof op plaatsen die met de hand niet bereikt kunnen worden. De vrachtwagen met oplegger verlaat de wasruimte zo goed als droog en door de rijsnelheid wordt de rest van het water gemakkelijk van het oppervlak verwijdert.
Door het herhaaldelijk gebruiken van TW Rinse Wax wordt het effect bij iedere wasbeurt versterkt en wordt de beschermlaag steeds effectiever. De vrachtwagen met oplegger heeft weer een fris uiterlijk en wordt gemakkelijk weer gereinigd bij de volgende wasbeurt.

Reinigingsfactoren volgens Sinner

De 4 toonaangevende factoren bij het reinigen.

Het resultaat van een reiniging wordt hoofdzakelijk door vier functievariabelen bepaald: chemie, mechanische arbeid, tijd en temperatuur. Deze factoren worden meestal weergegeven in de vorm van een cirkeldiagram: de cirkel van Sinner.
Bij de reiniging van voertuigen is het reinigingsresultaat fundamenteel afhankelijk van ovenstaande factoren:
De mechanische arbeid, in de vorm van de waterstraal van het hogedrukapparaat. De druk van de waterstraal werkt in op het vuil en breekt het los. Hoe sterker de mechanische arbeid, hoe beter het vuil wordt losgemaakt.
De chemie van de oplossing in water, in de vorm van de gebruiksconcentratie van de voorreiniger. Alle chemische bestanddelen zoals bijvoorbeeld oppervlakte actieve stoffen en de pH-waarde spelen hier een belangrijke rol.
De tijd die aan de chemie wordt gegeven om het vuil los te maken of te weken. Hoe langer de inwerktijd, hoe gemakkelijker het vuil wordt verwijderd.
De temperatuur van het waswater: Hoe hoger de temperatuur, hoe gemakkelijker het vuil van het oppervlak loskomt.
Deze vier parameters zijn afhankelijk van elkaar en kunnen worden aangepast. De som van de functievariabelen bepaalt het resultaat van de reiniging.

Wat zijn oppervlakte-actieve stoffen?

Oppervlakte-actieve stoffen worden ook tensiden, detergentia of surfactant (surface active agent) genoemd. Ze laten de vuildeeltjes ‘zweven’ in het water, doordat er een water oplosbaar en een niet water oplosbaar gedeelte in de oppervlakte actieve stof aanwezig is. Het niet water oplosbare gedeelte bindt zich aan het vuil (zoals olie in water) en het water oplosbare gedeelte houdt het geheel in oplossing en voorkomt samenklonteren en bezinken. Zo wordt ervoor gezorgd dat het vuil zich niet opnieuw aan het gereinigde oppervlak vasthecht. Voor verschillende doelen, toepassingen, soorten verontreiniging enz. zijn er verschillende tensiden.
Anionische tensiden, zijn de negatief geladen oppervlakte actieve stoffen. Ze hebben bijvoorbeeld uitstekende bevochtigende en schuimende eigenschappen, zijn weinig gevoelig voor hard water en zijn makkelijk biologisch afbreekbaar. Deze worden vaak gebruikt in borstelshampoo en actief schuim.
Kationische tensiden, zijn de positief geladen oppervlakte actieve stoffen en hechten zich goed aan oppervlakken en zorgen zo voor een waterafstotend effect (hydrofobie). Ze worden gebruikt in reinigers waar het reinigen van statische vervuiling gevraagd is, in carwash droogmiddelen en wax producten.
Amfotere tensiden, gedragen zich zowel kationisch als anionisch afhankelijk van de zuurtegraad van de oplossing en worden veelal ingezet waar een verhoogde schuimende werking noodzakelijk is.
Niet-ionische tensiden, zijn niet geladen oppervlakte actieve stoffen en hebben samen met anionsche tensiden een verhoogde werking op de reiniging en emulgeren de vetvervuiling op het oppervlak.

Power Shield waxen, meer dan alleen verzegeling!

De lak van een nieuwe auto heeft een vlakke gesloten structuur, waarop het gereflecteerde licht maximaal wordt weerkaatst en de auto optisch mooi laat glanzen.
Na verloop van tijd krijgt de autolak door het dagelijkse gebruik en weersinvloeden (zure regen, industriële vervuilingen, ingedroogde vogel uitwerpselen, zout, etc.) microscopische inkepingen. De reflectie van het licht op de lak wordt verminderd, en daarmee ook de glans. Bij het gebruik van de CW Power-Shield-producten, worden deze onregelmatigheden in het oppervlak weer opgevuld. De auto krijgt een neutraal gekleurde beschermlaag die nog lange tijd als bescherming op
de lak achter blijft.
Door herhaaldelijk gebruik wordt het effect na iedere wasbeurt versterkt en wordt de beschermlaag steeds effectiever. De auto heeft weer een frisse, nieuwe glans en wordt gemakkelijker gereinigd.